مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: بودجه ۱۴۰۱ هنوز در مجلس تصویب نشده است اما همین بودجه پیشنهادی نیز نمی‌تواند نیازهای سازمان تاکسیرانی و شهر تهران را در حوزه ناوگان تاکسیرانی تامین کند.

تاکسی فرسوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مهدی اسماعیل‌بیگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره میزان تاکسی‌های فرسوده پایتخت گفت: بیش از نیمی از تاکسی‌ها در سن فرسودگی قرار دارند. البته با توجه به تغییر آیین نامه قانون هوای پاک، ملاک فرسودگی از سن خارج و به شاخص دریافت معاینه فنی مداوم تغییر یافته است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: این بدان معنی است که اگر یک خودرو تاکسی نتواند ۲ دوره مداوم معاینه فنی خود را دریافت کند، فرسوده محسوب می‌شود و در این زمینه سن خودرو معیار نیست. بنابراین با توجه به این شاخص تعداد تاکسی‌های فرسوده ما نیز تغییر می‌کند.

اسماعیل‌بیگی در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال تاکنون چه تعداد تاکسی نوسازی شده است، تصریح کرد: تاکنون حدود ۴۵۰۰ تاکسی در تهران نوسازی شده و تلاش ما این است که با نوسازی ۲۵۰۰ تاکسی دیگر، این رقم تا پایان سال به ۷ هزار تاکسی نوسازی شده برسد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش بسیاری از ردیف‌های اعتباری در بودجه پیشنهادی سال آینده شهر تهران، آیا این بودجه پاسخگوی نیازهای سازمان تاکسیرانی خواهد بود یا خیر توضیح داد: بودجه هنوز در مجلس تصویب نشده است اما همین بودجه پیشنهادی نیز نمی‌تواند نیازهای سازمان تاکسیرانی و نیازهای شهر در حوزه ناوگان تاکسیرانی را تامین کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: اما رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد و امیدوارم با توجه به نیاز شهر به توسعه حمل و نقل عمومی، شاهد اصلاح بودجه باشیم.

اسماعیل‌بیگی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبارات فعلی برای نوسازی تاکسی‌های تهران کافی است یا خیر تصریح کرد: در موضوع نوسازی تاکسی‌ها تنها بحث بودجه نیست. بخشی از آن منابع مالی و بخشی تامین خودرو است. اگر بتوانیم سالانه عدد مشخصی را برای نوسازی تاکسی‌ها اختصاص دهیم و این عدد تغییر چندانی نکند، می‌توانیم یک نرخ ثابت نوسازی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: چراکه دائماً به تاکسی‌های فرسوده اضافه می‌شود و دائماً باید نوسازی کنیم. لذا تلاش خواهیم کرد طی یک فرآیند چند ساله عقب افتادگی خود را کاملاً جبران کنیم و به روز باشیم. این بدان معنی است که باید حداقل سالانه حدود ۷ الی ۸ هزار تاکسی را نوسازی کنیم تا بتوانیم به روز باشیم. در واقع برای جبران عقب افتادگی خود در نوسازی تاکسی‌ها و به روز شدن طی چند سال، باید سالانه حدود ۱۰ هزار تاکسی را نوسازی کنیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا این منابع مشخص تاکنون به قدر کافی تامین شده و در سال آینده وعده‌ای برای تامین کامل آن داده شده است یا خیر اظهار داشت: در خصوص پرداخت این اعتبار در سال آینده در حال حاضر نمی‌توان قضاوت کرد اما اعتبار در نظر گرفته شده در این زمینه برای سال ۱۴۰۰، هنوز کامل تامین نشده است.

اسماعیل بیگی ادامه داد: برنامه‌ریزی ما تلاش برای تحقق حداکثری آن تا پایان سال است تا بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۰ حداقل حدود ۷ الی ۸ هزار تاکسی را نوسازی کنیم. از سوی دیگر از الان در حال پیش بینی منابع سال آینده و مدل اجرا و هزینه کرد آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه با مراجع بالا دستی مذاکراتی داشته‌ایم تا بتوانیم یک ردیف اعتباری مشخص، ثابت و سالانه را برای نوسازی تاکسی‌ها داشته باشیم.

کد خبر 646397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha